گفتگو با حجت‌الاسلام کاظم راشد یزدی

مصاحبه کننده : محمد صدیق دهواری
تاریخ : زمستان ۱۴۰۰
زمان : یک ساعت و ۲۱ دقیقه
زبان گفتگو : فارسی
ویرایش : عارف خدابنده

حجت‌الاسلام کاظم راشد یزدی از مبارزان پیش از انقلاب علیه رژیم پهلوی بود که در این راستا به شهرستان ایرانشهر در سال 1357 تبعید شد. وی پیش از تبعید به همراه شهید آیه الله صدوقی و جمعی دیگر به‌منظور دیدار با تبعیدشدگان در استان سیستان و بلوچستان به ایرانشهر سفر و با آیت الله خامنه‌ای که در این شهرستان تبعید بود دیدار کرد که در ادامه این سفر با آیت الله مکارم شیرازی که در چابهار تبعید بود، نیز دیدار کردند. 

سخنرانی حجت الاسلام راشد یزدی  در چهلم شهدای تبریز در شهر یزد در سال 1357 سبب تبعید ایشان به شهرستان ایرانشهر شد که آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی نیز همچنان در تبعید به سر می‌برد و مدت دوران تبعید را با ایشان در یک‌منزل سپری کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 آیت الله خامنه‌ای اولین سفر خود را از اسفندماه 57 تا فروردین‌ماه 1358 به‌منظور بررسی شرایط استان سیستان و بلوچستان و تهیه گزارش برای امام خمینی (ره) انجام داد که حجت‌الاسلام راشد یزدی نیز ایشان را همراهی کرد.

در این گفتگو که در زمستان 1400 در شهر مشهد با هماهنگی جناب آقای دانیال اسداللهی صورت گرفته حجت الاسلام راشد یزدی از مبارزات دوران شاه و تبعید خود در ایرانشهر و همچنین از اولین سفر خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گوید.

یک پاسخ به “گفتگو با حجت‌الاسلام کاظم راشد یزدی”

  1. عنایت الله مجاهد نیم‌رخ
    عنایت الله مجاهد

    سلام ودرود براستاد نازنین وبزرگوار جناب آقای محمد صدیق دهواری .تشکر ویژه دارم از زحمات شما که جانانه برای فرهنگ وتاریخ بلوچستان کار می‌کنید . شما از شخصیت‌های ماندگار هستید خداوند شما رازنده وسلامت بدارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *