گفتگو با مولوی عبدالله ملازاده

بخش دوم
مصاحبه‌ شونده : مولوی عبدالله ملازاده
مصاحبه‌ کننده: محمد صدیق دهواری
تاریخ ضبط: آبان ماه  ۱۴۰۰
زبان گفتگو : فارسی
زمان مصاحبه : یک ساعت و ۶ دقیقه
ویرایش: عارف خدابنده

بخش اول
مصاحبه‌ شونده : مولوی عبدالله ملازاده امام جمعه پارود سرباز
مصاحبه‌ کننده: محمد صدیق دهواری
تاریخ ضبط: آبان ماه  ۱۴۰۰
زبان گفتگو : فارسی
زمان مصاحبه : ۶۰ دقیقه
ویرایش: عارف خدابنده

مولوی عبدالله ملازاده امام‌ جمعه پارود، یادگار خاندان بزرگ ملازاده

در مسیر سفر به چابهار، در آبان ماه ۱۴۰۰ بدون هماهنگی پیشین؛ دست تقدیر الهی ما را به پارود کشاند. در این سفر همراه برادر عزیز دانیال اسداللهی همراهمان آقای سعید جهاندیده از شخصیتی یادکرد که چندی پیش با گروهی از علما و فرهیختگان سوران به پارود سفرکرده و با مولوی عبدالله ملازاده دیدار کرده‌اند و از شخصیت دوست‌داشتنی ایشان برایمان گفت که چگونه خاطراتی را بیان داشته است.

ما نیز مشتاق شدیم با این چهره ناشناخته دیدار کنیم و از او بشنویم. این‌ چنین در شبی پاییزی بدون مقدمه و شناخت پیشین در محضرش شرفیاب شدیم با معرفی خود از برادرم شیخ انور دهواری شناخت داشت که مدت کوتاهی در حوزه علمیه عین العلوم گشت هم‌ دوره بوده‌اند ولی جریانات شورای شمس او را از ادامه تحصیل در این حوزه بازداشته بود.

آن چنان غرق در مهربانی، دوستی، مهمان‌نوازی، سعه صدر و فروتنی ایشان شده بودیم و دانسته‌ها وسیع و گسترده و یادبودهایی که از خاندان بزرگ ملازاده داشت، برایمان مجالی نماند تا صبح صبر کنیم و از خاطرات ایشان نشنویم باوجود بیماری کلیوی و رنجی که از دیالیز داشت و مولانا همان روز از دیالیز در راسک برگشته بود، بااین‌حال درخواست ما را پذیرفت و تا ساعت یک‌ شب پای سخنش نشستیم و تاریخ شفاهی خاندان بزرگ ایشان را ضبط کردیم. گرچه تواضع و فروتنی‌اش اجازه نداد از خودچیزی بگویید ولی از خدمات خاندان ملازاده به‌ ویژه مولوی عبدالله، مولوی عبدالعزیز، مولوی عبدالمجید، شهید مولوی عبدالملک نیازمند ساعت‌ها ثبت و ضبط کردیم.

برایمان از مولوی عبدالله ملازاده گفت، از مولوی عبدالعزیز عموی بزرگوارش، از پدر فرهیخته‌اش مولوی عبدالمجید، از آموزش و علم در سرباز و بلوچستان، از اینکه بسیاری از علما یا خود یا شاگردانشان شاگرد مولوی عبدالله بوده‌اند، از هیت و پارود، از روایت خاندان ملازاده در درگیری با ذکری‌ها نیز پرسیدیم و برایمان توضیح داد، از همراهی و دیدار مولوی عبدالعزیز با امام خمینی در نجف و از همراهی با آیه الله کفعمی، از همبستگی اقوام و مذاهب در زاهدان، از نقش مردم بلوچ در انقلاب و از خدمات و کاستی ها که اینک تقدیم شما سروران می‌گردد.

از خداوند متعال طول عمر با عزت برای ایشان مسألت دارم
متن از محمد صدیق دهواری

یک پاسخ به “گفتگو با مولوی عبدالله ملازاده”

  1. واحدبخش کریم زایی نیم‌رخ
    واحدبخش کریم زایی

    بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *