گفتگو با محمد ملازهی

مصاحبه کننده : محمد صدیق دهواری
زمان مصاحبه : یک ساعت و ۳۳ دقیقه
تاریخ مصاحبه : اسفندماه ۱۴۰۰
زبان گفتگو : بلوچی
ویرایش : عارف خدابنده

محمد ملازهی از کارگری در امارات تا ریاست اداره مخابرات سراوان
چه زیباست خوشه‌ چینی از محضر صاحبان خرد و تجربه و چه نیکوست فروتنی و اخلاص بزرگانی که تجربیات و دانش خود را مخلصانه در اختیارت می‌ گذارند تا از آن توشه‌ ای برای خود برگزینی. استاد محمد ملازهی که سال‌ها ریاست مخابرات سراوان را عهده‌ دار بوده است از آن دسته شخصیتی‌ های است که افزون بر تسلط در کار اداری خویش، اندوخته‌ های فراوانی از آموزه‌ های اسلامی نیز با حضور در کلاس درس تفسیر مولوی فقید در محمد ندرت زهی (رح) در اول انقلاب کسب کرد و با پژوهش‌ های وسیع و گسترده در حوزه فرهنگ اسلامی نیز صاحب نظر و دیدگاه است. حاج محمد ملازهی که راه دور و درازی از جالق سراوان تا زاهدان پیمود؛ نتوانست تحصیلات دانشگاهی را ادامه دهد، با این‌ وجود در این مدت کوتاه حضور در زاهدان به خوشه‌چینی از محضر علامه بزرگوار مولوی عبدالعزیز ملازاده را در کلاس درس مدرسه و مسجد عزیزیه پرداخت و خاطرات زیای از استاد خود در سینه دارد. جوان سراوانی از همان اوان دوران تحصیل در دبیرستان زاهدان؛ نبوغ و استعداد خود را با اختراع رادیوی کوچک نشان داد و این امر انگیزه‌ای برای وی گردید که این مسیر را ادامه دهد. با این وجود فقر و بیکاری او را به امارات کشاند و مدتی به همراه پدر به کارگری در آنجا پرداخت. با درگذشت پدر و خاک‌سپاری در امارات بار دیگر به زاهدان برگشت و سرانجام در اداره مخابرات به استخدام درآمد.
استاد بزرگوارم پس از بازنشستگی به کسب تجربه و دانش و پژوهش‌ های طب سنتی پرداخت و امروزه یکی از متخصصان این حوزه در شهرستان سراوان است، به‌ طوری‌که شناخت کاملی از گیاهان داروی و مصرف آنان دارد. با راه‌ اندازی موزه محلی سراوان در سال 1388 در حوزه مردم‌ شناسی آموزه‌های فراوانی در اختیارم گذاشت و ساعت‌ ها از محضرش در آداب و سنن، آئین‌ها و رسوم، شعر و ادبیات و مردم‌ شناسی و فرهنگ عامه بلوچستان بهره بردم.

در این گفتگو بخشی از خاطرات ایشان از کارگری در امارات تا اولین ریاست اداره مخابرات سراوان پس از انقلاب اسلامی سال 1357، عملکرد بسیار خوب در دوران مدیریت در توسعه مخابرات و افزایش شمار تلفن‌ ها و اخذ ۴۵ هزار متر زمین برای توسعه دفاتر مخابرات روستایی در سراوان بیان‌ شده است.

از خداوند منان طول عمر با عزت برایشان  دارم
متن از محمد صدیق دهواری

یک پاسخ به “گفتگو با محمد ملازهی”

  1. عزیز الله باران زهی تنها حبیب نیم‌رخ
    عزیز الله باران زهی تنها حبیب

    سلام از جناب صدیق دهواری برادر عزیز که همیشه دغدغه ی تاریخ بلوچستان را دارد و همیشه با بیان خاطرات بزرگان به آکاهی جوانان می افزاید،،، و من الله التوفیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *