گفتگو با عثمان صالحی

بخش دوم
مصاحبه کننده : محمد صدیق دهواری
زمان مصاحبه : ۵۵ دقیقه
تاریخ مصاحبه : اسفند ماه ۱۴۰۱
زبان مصاحبه : بلوچی
ضبط و ویرایش : عارف خدابنده

بخش اول
مصاحبه کننده : محمد صدیق دهواری
زمان مصاحبه : یک ساعت و ۲۱ دقیقه
تاریخ مصاحبه : اسفند ماه ۱۴۰۱
زبان مصاحبه : بلوچی
ضبط و ویرایش : عارف خدابنده

استاد بزرگوارم محمد صالحی معروف به عثمان
از نخبگان و مفاخر فرهنگی سراوان عزیز می‌باشند که در روستای سیب شهرستان سیب و سوران در سال 1336 دیده به جهان گشودند. ایشان هم‌اکنون دارای موزه شخصی در منزل هستند که برای گردآوری اشیاء در بخش‌های مختلف زحمات طاقت‌فرسایی را متحمل شده‌اند.
هرگاه به نزدشان جهت کسب فیض از تجربیات و اندوخته‌هایشان رفته‌ام، متواضعانه پذیرایم بوده و ساعت‌ها وقت گران‌بهایشان را در اختیارم گذاشته و باهم تاریخ منطقه، فرهنگ و آداب‌ورسوم را مورد مدارسه و بررسی قرار داده و همچون دانش‌آموزی کوچک، زانوی تلمذ به محضرشان می‌زنم.
اطلاعات ایشان درباره قلعه سب و معماری و اتاق‌های قلعه، خود حکایتی دیگر دارد.«بزرگمردیش حاصل رشد و نمو و تربیت در خانواده‌ای اهل علم است چراکه پدر بزرگوارشان مرحوم مولوی عبدالکریم و جد بزرگوارشان واجه ملا عبدالرحمن از بزرگان و سکان‌داران هدایت دینی مردم سب بوده‌اند» . از میان دهها اثر ارزشمندی که ایشان نگه‌داری می‌کنند، قرآن مجید خطی به ارث رسیده از آباء و اجداد، اسناد گران‌بها، که تاریخ منطقه را بیان می‌دارد، سنگ‌نوشته «شمسه» از اهمیت و توجه بیشتری برخوردار است.
در سنگ‌ نوشته شمسه خطاط و طراحان در قرن هفتم توانسته است، نام زیبای رسول خاتم صلوات الله وسلامه علیه را با خط کوفی به‌ صورت شمسه یا ستاره‌ ای چند پر درآورده که در شانزده حالت نام مبارک محمد صلی الله علیه وآله و سلم به صورت دایره‌ وار تکرار شده است و قابل‌ خواندن هست. این اثر جاودان نشان‌دهنده برگ زرین دیگری از هویت تاریخی و فرهنگی و دینی مردم سراوان بزرگ هست از کوشش‌های استاد صالحی و استادان بزرگوارم حبیب‌الله جنگی زهی و محمد حیدری کارشناس باستان‌شناسی استان برای معرفی این اثر ارزشمند تقدیر و تشکر می‌نمایم. امید آنکه بزودی با راه‌اندازی موزه شخصی ایشان زمینه بازدید عموم فراهم گردد. لازم به یادآوری است دو شخصیت بزرگوار حاج عبدالله سپاهی در دزک و محمد صالحی در سیب واخیرا قادر بخش پاکباز در کولو اقدام به ثبت و ضبط میراث گذشتگان با گردآوری اشیاء و راه اندازی موزه نموده‌اند.
در این گفتگوکه در معیت برادر عزیزعارف خدابنده در منزل ایشان صورت گرفت، زندگی‌نامه و خاطرات و چگونگی علاقه‌مندی به گردآوری اشیاء، شرایط تحصیلی درگذشته، شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی سیب و سراوان را می‌شنویم.

متن از : محمد صدیق دهواری

2 پاسخ به “گفتگو با عثمان صالحی”

  1. ممد نیم‌رخ
    ممد

    من اخیرا دارم در مورد تاریخ مطالعه می کنم یکی از نکاتی که توی تاریخ مهمه اینکه اگر بعد از گذشت مدتی در مورد مکان یا شخصی صحبت میشه با توجه به نام یا شهرتی که بعدا پیدا می کرده معرفی میشه مثلا اینجا در دوران پهلوی اول مهرستان نداریم اسمش مَگس بوده ولی اینجا گفته میشه که مولوی عبدالکریم در مهرستان به تحصیل پرداختند به این نکات هم اگر توجه بشه میتونیم اطلاعات دقیق تری به دست بیارم

    1. اوبوعلی صالحی نیم‌رخ
      اوبوعلی صالحی

      این مصاحبه ها فی البدایه و البته قابل مطالعه و ویرایش است اینکه نکته که شما فرمودید درست هست و در متون مکتوب باید رعایت شود و نام های فعلی برای اطلاعات تکمیلی ارجاع داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *