گفتگو با حاجی عبدالرحیم موحد

مصاحبه کننده : محمد صدیق دهواری
تاریخ : خرداد ماه ۱۴۰۳
زمان : ۴۸ دقیقه
زبان گفتگو : بلوچی
ویرایش : عارف خدابنده


حاجی عبدالرحیم موحد از تحصیل کردگان جامعه بلوچستان است که پیش  از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ توانست  کارشناسی خود را از دانشگاه اصفهان در رشته تاریخ و علوم اجتماعی در سال ۱۳۵۷ اخذ نماید. 
وی فرزند مولانا دادرحمان کرم ایرندگانی است که نقش اساسی در تحولات مذهبی، اجتماعی و فرهنگی ایرندگان خاش داشت و برای نخستین بار در روستای دادکان ایرندگان منزل شخصی اش را برای راه اندازی مدرسه ابتدایی به آموزش و پرورش اهدا کرد و خود در آن مقطع در دهه سی شمسی بدون منزل شد. با نقش آفرینی در حل و فصل دعاویی بین مردم و طوایف با وجودی که دانش آموخته اندیشه دیوبند بود برای تحصیل و آموزش امروزی دختران وپسران نه تنها تاکید می کرد بلکه به آن اعتقاد قلبی داشت  و خود در خانواده پیشگام بود و راه برون رفت از معضلات اجتماعی را آموزش و تحصیل می دانست. 

از سوی دیگر نخستین حوزه علمیه ایرندگان نیز توسط مولوی دادرحمان در دهه سی شمسی، راه اندازی شدکه تاکنون نیز فعال است. حاج عبدالرحیم موحد نیز به تشویق والد بزرگوار تعطیلات تابستانی را به فراگیری آموزش های دینی در حوزه علیمه گشت گذراند و پس از فارغ التحصیلی در سال ۱۳۵۷ به استخدام آموزش و پرورش در آمد. در سال ۱۳۶۰ شمسی. با فعالیت های مذهبی به هواداری از گروه شورای شمس ( شورای مرکزی اهل سنت) پرداخت و به مدت سه سال بازداشت شد. 

ایشان که  فامیل خود را در سال ۱۳۵۴ از کرم ایرندگانی به موحد تغییر داده بود با عدم دعوت به کار در آموزش و پرورش، فعالیت های خود را با تدریس در حوزه علمیه ادامه داد و نقش اساسی در تربیت و راه یافتن فرزندان و منسوبین فامیل به دانشگاه ایفا کرد، به طوری که می توان گفت ۴۰۰ نفر مستقیم یا غیر مستقیم  با هدایت و رهنمودحاج عبدالرحیم موحد اعم از دختر و پسر مدارج عالی دانشگاهی را کسب کرده اند. 

شرایط اقتصادی و فقر حاکم برجامعه، حاج موحد را بر آن داشت بیش از سی سال در امور خیریه نیز فعالیت متسمری داشته باشد و کودکان یتیم را که از استعداد تحصیلی برخوردارند مورد حمایت مادی ومعنوی قرار دهد و با وجود بیماری و مشکلات دیگر از این مهم غفلت نورزد. 

تاکید پدر و پسر به تحصیل دختران و پسران و پیشگام شدن در این راستا در کنار آموزش مذهبی سبب شده است که امروزه این خانواده فرهنگی نامدار ۱۵ نفر پزشک و دانشجوی پزشکی در رشته های مختلف تقدیم جامعه نمایند که شماری از این پزشکان حافظ قرآن کریم یا بخشی از آن باشند و به زبان عربی که زبان قرآن کریم است نیز تسلط داشته باشند.  بررسی آماری نیز نشان دهنده این است که ۴۵ نفر از زنان خانواده مدارج دانشگاهی را کسب به طوری که شماری نیز در آموزش و پرورش اشتغال و پیش از انقلاب نیز بازنشته شده اند. 

قاضی بشیراحمد موحد فرزند حاج عبدالرحیم دارای مطالعات عمیق مذهبی بود که توانست تحصیلات حوزه و دانشگاهی را ادامه دهد و به استخدام قوه قضائیه در آید و تاسطح قاضی پیش رفت که متاسفانه براثر کرونادر سال ۱۳۹۹ دارفانی را وداع گفت (رحمه الله ). دکتر سعیدموحد فرزند دیگر ایشان نیز متخصص ارولوژی است که هم اکنون در شهر زاهدان به خدمت درمانی به مردم استان سیستان وبلوچستان مشغول است. 

حاج عبدالرحیم موحد در این گفتگو به تحصیلات خود، تحولات مذهبی، اوضاع دانشگاه اصفهان در دوران تحصیل، وضعیت حوزه های علمیه و توجه به تحصیلات می پردازد. از خداوند منان طول عمر با عزت برای ایشان و توفیق روزافزون برای فرزندان وخانواده و بستگان وخدمتگذاران را دارم .

متن از : محمد صدیق دهواری

در یوتیوب : Youtube
در اسپاتیفای : Spotify

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *