گفتگو با مولوی دین محمد حسین زهی

مصاحبه کننده : محمد صدیق دهواری
تاریخ : بهمن ماه ۱۴۰۲
زمان : ۵۲ دقیقه
زبان گفتگو : بلوچی
ویرایش : عارف خدابنده

مولوی دین محمدحسین زهی سومین امام‌جمعه مسجد جامع نور سراوان، پس از مولوی محمد عثمان دهواری و مولوی عبدالرحیم حسین زهی می‌باشد که در اول انقلاب با گروهی از جوانان بویژه شیخ انور دهواری، نشریه‌ای بنام صوت الاسلام در مسجد جامع نور سراوان منتشر می‌کردند و تشکیلاتی بنام نهضت مسلمانان سراوان راه‌اندازی کرده بودند، پس از مدتی این تشکیلات منحل شد و کار انتشار نشریه متوقف شد.

ایشان پس از یک سری رخدادها در سی‌وهشت سال پیش از سراوان به شهرستان کنونی مهرستان نقل مکان و در حوزه علیمه کهن شهر، منتقل و تاکنون در آنجا به تدریس می‌پردازد. در مدت زمانی که در مسجد نور سراوان امامت نمازهای یومیه و جمعه را بر عهده داشتند، کلاس‌های تفسیر قران کریم پس از نماز صبح برگزار می‌کردند که جمع زیادی از مشتاقان از داخل شهر و روستاهای اطراف در آنها شرکت می کردند. ایشان پس از نماز عشاء به تدریس حدیث هم می‌پرداختند.

 مولوی دین محمدحسین زهی در سن 19 سالگی تحصیلات خود را آغاز می‌کند ، در زمان طلبگی سه روز در محضر امام ابوالاعلی مودودی حضور می‌یابد تا با اندیشه‌های ایشان از نزدیک آشنا شده و همچنین پاسخ شبهات و پرسش‌های خود را دریافت نماید. ایشان متولد 1319 است و دارای آثار و کتاب‌های همچون محاسن اسلام، اصول، ستاره درخشان، نماز تراویح، فرض و اجماع، ایصال ثواب به مردگان، اقتصاد در اسلام، عروض و قافیه و دیوان شعری می‌باشد.

استاد شیخ انور دهواری از همراهان مولوی دین محمد حسین زهی در نهضت مسلمانان سراوان و سردبیر نشریه صوت الاسلام، مولوی امان الله دهواری شاگرد مولوی و فرزند حاجی محمد صالح دهواری اولین امیر جماعت تبلیغ سراوان، ملا امین ملازهی از موذنین سابق مسجد جامع نور، نیز در جلسه ضبط خاطرات تاریخ شفاهی ایشان حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *