گفتگو با استاد دکترغوث بخش درازهی

مصاحبه کننده : محمد صدیق دهواری
تاریخ  : دی ماه ۱۴۰۲
زمان : ۴۳ دقیقه
زبان گفتگو : بلوچی
ویرایش : عارف خدابنده

تنگدستی، محرومیت، دوری از مراکز آموزشی، عزم راسخ انسان‌های صاحب اراده را از کسب موفقیت در عرصه‌های مختلف بازنمی‌دارد. این بار در ادامه تاریخ شفاهی بلوچستان، پای سخن شنیدنی شخصیتی می‌نشینیم که در شصت‌سالگی در آستانه دریافت مدرک دکتری دندانپزشکی است.

دکتر غوث بخش درازهی که با کوشش خستگی‌ناپذیر، دوران ابتدایی را در روستای کشتگان بم پشت سپری نمود، برای ادامه تحصیل دوران راهنمایی و دبیرستان را در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی در سراوان گذراند و از همان آغاز دوران راهنمایی، استعداد شعری‌اش را همچون دیگر شاعران خطه شاعر و ادیب پرور بم پشت سراوان  بروز داد و این امر سبب توجه آموزگاران به وی گردیده و مورد تشویق قرار می‌گیرد.

هم‌ زمان با درگذشت پدر در سال چهارم دبیرستان وقفه‌ای در تحصیل ایشان به وجود می‌آید ولی با تشویق و درخواست معلمانی دلسوز به ادامه تحصیل می‌ پردازد و علی‌ رغم سختی‌ ها و مشقات دیپلم خود را دریافت می‌کند.

با فعالیت گروه‌های مختلف و فضای باز سیاسی در آغاز انقلاب اسلامی و کوشش گروه‌های چپ و مجاهدین خلق برای جذب این دانش‌آموز توانمند، بااین‌ حال در کنار گروه‌ های اسلامی قرارگرفته و در کنار شیخ انور دهواری و دیگر دوستانش در نهضت مسلمانان سراوان عضویت پیدا می‌کند و با سرودن اشعاری و انتشار در نشریه صوت الاسلام که از سوی این نهضت منتشر می‌شود، نبوغ شعری‌اش را به‌گونه‌ای دیگر نشان می‌دهد.

دوستی ایشان با شیخ انور دهواری ادامه پیدا می‌کند و با راه‌ اندازی کتاب‌ فروشی خالد ابن ولید سراوان، پروانه کسب را با توجه به کفالت سربازی بنام خود می‌گیرد و خدمت فرهنگی ماندگاری را در تاریخ فرهنگ سراوان به نام خود ماندگار می‌نماید.

استاد دکتر غوث بخش درازهی که اینک در آستانه کسب دکتری دندانپزشکی است، مرارت‌ها و سختی‌های در زندگی خویش تحمل نموده است که در این بخش خاطرات ایشان را از دوران دبستان تاکنون و برخی فعالیت‌های فرهنگی ایشان را می‌شنویم.

متن از محمد صدیق دهواری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *