گفتگو با استاد محمد برشان

مصاحبه کننده : محمد صدیق دهواری
تاریخ  : آذر ماه ۱۴۰۲
زمان : یک ساعت و ۱۱ دقیقه
زبان گفتگو : فارسی
ویرایش : عارف خدابنده

استاد محمد برشان، پژوهشگر حوزه آب و آبیاری، نویسنده، روزنامه نگار استان کرمان با ده ها مقاله و کتاب و آثار پژوهشی توانسته است با ثبت  قنات های استان های کرمان، یزدو خراسان در فهرست آثار ملی و جهانی اهمیت این سازه های بشری را به جهانیان اثبات و در حفظ و ماندگاری آنان گام های مثبتی بردارد. از این رو با دعوت اینجانب برای اولین بار در سال ۱۳۹۵ به استان سیستان و بلوچستان از حوزه تمدنی قناتی سراوان بازدید نمود و این امر منجر به ثبت هفته رشته قنات شهرستان سراوان در فهرست آثار ملی کشور شد .این فعالیت ها و همکاری ها استمرار پیدا کرد و قنات های قصرقند نیز به عنوان تمدن قناتی ثبت و با کوشش ایشان مرکز قنات مکران در ایرانشهر راه اندازی گردید.

ایشان در آذرماه ۱۴۰۲ برای سومین بار  به سراوان سفر تا این بار قنات های جالق و کلپورگان را نیز ثبت نماید و از قنات های کنت و پسکوه  بازدید و مرکز قنات مهرستان راه اندازی شد. باحضور در دوشنبه های ادبی شهرستان سراوان در محل کتابخانه عمومی شهید مطهری سراوان  درجمع شاعران و فرهنگ دوستان حضور یافتند و از مولانا جلال‌الدین رومی و مثنوی معنوی سخن گفتند و در بخش دوم سخنانش به جایگاه تمدنی آبی وقناتی بلوچستان پرداختند. استاد محمدبرشان در این گفتگو  به تاریخچه آب و آبیاری و تمدن قناتی و پژوهش های خود در بلوچستان اشاره می کند. 
از کوشش خستگی‌ناپذیر این بزرگوار در ثبت قنات های بلوچستان سپاسگزاری خویش را اعلام می دارم از خداوند متعال توفیق روزافزون برایشان و طول عمر با عزت مسالت دارم.

متن از محمد صدیق دهواری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *