گفتگو با پروفسور رهبر رحیمی

مصاحبه کننده : محمد صدیق دهواری
تاریخ : فروردین ماه ۱۴۰۳
زمان : یک ساعت و ۵۱ دقیقه
زبان گفتگو : فارسی
ویرایش : عارف خدابنده

پروفسور دکتر رحیمی کلاس اول ابتدایی را در ایرانشهر گذراند و با انتقال پدر به بیرجند تا زمان دریافت مدرک دیپلم ریاضی در سال 1349 در آن شهر اقامت داشت و در همه‌سال‌های تحصیل خود شاگرد ممتاز بود و همین امر او را از میان دیگر دانش‌آموزان متمایز می‌ساخت.

در سال ۱۳۵۳ موفق به دریافت مدرک کارشناسی در رشته شیمی از دانشگاه فردوسی مشهد شد. هم‌زمان در انستیتو تکنولوژی مشهد، تکنسین رشته فلزکاری را دریافت و کارآموزی خود را در کارخانه قند شیروان پایان برد.

 در همین زمان با اعلام تشکیل حزب رستاخیز که با افکار و اندیشه ایشان ‌همخوانی نداشت تصمیم گرفت جهت ادامه تحصیل به خارج کشور برود. باهمت پدر به انگلستان رفت و توانست از دانشگاه آستون در رشته مهندسی شیمی به تحصیل و تحقیق پرداخته و در سال 1354 موفق به دریافت کارشناسی ارشد با رتبه عالی گردید.

دکتر رهبری رحیمی همچنین برای تکمیل دستاوردهای علمی خود کارشناسی ارشد دوم خود را در گرایش توسعه و آنالیز فرایندها که امروزه گرایش فرایند نام‌گرفته است و 1356 با ارائه رساله‌ای تحت عنوان مدل‌سازی تبلور پنتا اریتریتول، با درجه عالی از دانشگاه آستون دریافت نمود و سپس وارد دوره دکتری گردید.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ دوری از وطن را تاب نیاورد و باوجود امکان ادامه تحصیل در بیرون از کشور، در نیمه دوره دکتری به ایران بازگشت؛ و در مهرماه سال ۱۳۵۸ به‌طور رسمی وارد دانشگاه سیستان و بلوچستان گردید.

با وقوع انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها همراه چند نفر از همکاران ازجمله آقایان پروفسور دکتر خشنودی و دکتر عبدالعلی فرزاد در تحکیم مرکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی و پس‌ازآن در بخش طرح و برنامه بانک استان سیسان و بلوچستان مشغول به فعالیت گردید و در نخستین برنامه بیست‌ساله توسعه استان در بخش آب به یاری دیگر برنامه ریزان شتافت و باور داشت که مسئله مهم شهر زاهدان کمبود آب است و بهتر است مرکز استان از زاهدان به شهر دیگری انتقال یابد که این پیشنهاد موردپذیرش واقع نشد و اکنون نتایج عدم پذیرش این طرح کاملاً ملموس و قابل‌ملاحظه است.

هم‌زمان با بازگشایی دانشگاه‌ها و نیاز روزافزون جامعه علمی کشور به نیروهای متخصص، جهت بروز رسانی مرتبه علمی خود از طریق دانش روز دنیا تصمیم به ادامه تحصیل در مقطع دکتری گردید و بار دیگر رهسپار انگلستان شد در نوامبر ۱۹۸۸ مدرک دکتری خویش را با رساله‌ای تحت عنوان انتقال حرارت در برج‌های حبابکار از دانشگاه باث با موفقیت تمام دریافت و باوجود فراهم بودن شرایط استادی در کشور انگلیس بدون لحظه‌ای درنگ به زادگاه خود، زاهدان بازگشت و به فعالیت‌های علمی خویش در راستای شکوفایی دانشجویان و پیشرفت دانشگاه و به‌ویژه گروه مهندسی شیمی ادامه داد.

این استاد برجسته دانشگاه هم‌زمان با فعالیت‌های علمی در سال ۱۳۷۷ جهت اجرایی شدن بخش مغفول مانده قانون اساسی تا آن زمان، وارد اولین دوره شورای اسلامی شهر زاهدان گردید و به‌عنوان اولین رئیس شورای شهر زاهدان به فعالیت کوتاه سیاسی اجتماعی پرداخت.

دکتر رهبر رحیمی اولین استاد تمام بومی در دانشکده مهندسی شهید نیکبخت دانشگاه سیستان و بلوچستان جهت فعالیت‌های علمی در سال 1378 میلادی طی یک فرصت مطالعاتی به مدت یک سال با حضور در دانشگاه آلبرتای کانادا با دانش دینامیک سیالات محاسباتی آشنا شد که دستاورد این دوره مطالعاتی محور نمودن موضوع دینامیک سیالات محاسباتی دردهمین کنگره ملی مهندسی شیمی ایران بود که هم‌اکنون موضوعی رایج در دانشگاه‌های کشور شده است.

پروفسور دکتر رهبر رحیمی متولد ۱۳۳۰ هجری شمسی در زاهدان از پدری اهل سراوان بلوچستان و مادری از خطه بیرجند هست که در خانواده‌ای فرهنگی و اهل علم و ادب رشد و تربیت یافت.

پدر وی رحیم بخش رحیمی اولین فارغ‌التحصیل استان سیستان و بلوچستان است که در سال 1324 از دانشگاه تهران موفق به دریافت درجه لیسانس علوم طبیعی گردیده و مدت‌ها مدیر دبیرستان علم بیرجند بود.

پروفسور دکتر رهبر رحیمی در طول 42 سال فعالیت علمی آموزشی و مدیرتی کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشته است که به بخشی از آن در اینجا اشاره می‌شود:

  • مدیریت گروه مهندسی شیمی، ریاست دانشکده مهندسی، ریاست دفتر پژوهشی دانشگاه و مسئولیت تحصیلات تکمیلی. معاونت پژوهشی دانشگاه سیستان و بلوچستان و معاونت مدیر پژوهشی وزارت علوم از خدمات ارزنده اجرایی ایشان هست.
  • با تغییر سیاست‌های وزارت علوم از شروع ریاست جمهوری آقای دکتر احمدی‌نژاد مناصب معاونتی و وزارتی را کنار گذاشته و فارغ از فعالیت‌های اجرایی خدمات علمی خود را در سمت هیات علمی ادامه داد و در آذرماه ۱۳۸۹ به درجه استادی نائل گردید.
  • پروفسور رهبر رحیمی در تأسیس انجمن‌های علمی گاز و انجمن پیل سوختی ایران عضو مؤسس بوده و سال‌های متمادی عضو هیات مدیره، نایب‌رئیس و بازرس انجمن مهندسان شیمی ایران بوده است.
  • هم‌اکنون پروفسور رحیمی از سال ۱۳۹۴ عضو مدعو فرهنگستان علوم شاخه مهندسی شیمی شده به فعالیت‌های علمی خود ادامه داده و عضو هیات مدیره انجمن مهندسی شیمی ایران و مجری طرح بازنگری برنامه آموزشی دوره کارشناسی مهندسی شیمی است.
  • عضویت در هیات تحریریه مجلات علمی پژوهشی مهندسی شیمی ایران (به زبان لاتین)، تکنولوژی گاز، مجله مهندسی شیمی و نفت دانشگاه تهران و فصلنامه آموزش مهندسی فرهنگستان از دیگر افتخارات این استاد برجسته هست.
  • طی سال‌ها تحقیق و مطالعات علمی و آموزشی خود موفق به ثبت سه اختراع مهم، از جمله دو سینی غربالی  و برج تقطیر دیوار میانی و چاپ حدود ۱۰۰ مقاله در مجلات و فصلنامه‌های معتبر داخلی و خارجی شده است که دربرگیرنده زمینه‌های مختلف در رشته مهندسی شیمی است.
  • تألیف و ترجمه سه کتاب ارزشمند درزمینهٔ درآمدی بر مدل‌سازی ریاضی پیل سوختی متانولی مستقیم، انتقال جرم و مبانی و کاربرد انتقال جرم از دیگر دستاوردهای استاد گران‌قدر هست.

متن از  محمد صدیق دهواری

یک پاسخ به “گفتگو با پروفسور رهبر رحیمی”

  1. محمدزمان رستم زهی نیم‌رخ
    محمدزمان رستم زهی

    مصاحبه ای بسیار عالی بود با جناب پروفسور, فعالیت ها و تجربیات ایشان برای جوانان و تحصیلکردگان الگوی راسخ هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *